جستجو

علت کندی سرعت در شبکه داخلی

کند شدن سرعت در شبکه داخلی

با استفاده از یک سری از پروتکل ها، از طریق اینترنت انتقال داده‌ها مدیریت و نگهداری می‌شوند. مجموعه پروتکب به پروتکل اینترنت یا Internet Protocol ( همان آدرس IP) اشاره دارد که برای ارسال و دریافت بسته‌ها از آن استفاده می‌شود. هر بسته شامل قطعه‌های کوچکی از محتوای کلی ( مانند صفحات وب) است. محتوا به بسته‌ها تقسیم می‌شوند و روی شبکه ارسال می‌شوند و در طرف دیگر دوباره به هم متصل می‌شوند.

بسته توسط فرستنده ارسال می‌شود و وقتی که توسط گیرنده دریافت شد تاییدیه ای ارسال می‌شود. مشکل بزرگی که می‌تواند وجود داشته باشد این است که تعدادی از بسته‌ها به هر دلیلی به مقصد نمی‌رسد. فرستنده این بخش از اطلاعات را بارها و بارها ارسال می‌کند تا تاییدیه دریافت آنها را بدست آورد و کاربر این تاخیر ناشی از دریافت بسته‌ها را به عنوان کند بودن سرعت اینترنت در نظر می‌گیرد. حالا بیایید با هم به علل احتمالی کاهش سرعت اینترنت نگاهی بیاندازیم.

محدودیت‌های اعمال شده توسط ISPبر روی سرعت اینترنت

برخی از ارائه دهنگان سرویس اینترنت برخی از سیاست‌های کاهش سرعت اینترنت را برای کاربرانی که حجم بالایی را استفاده می‌کنند اعمال می‌کنند و مسئله ای است که شما نمی‌توانید از آن جلوگیری کنید. آیا شما یک کاربر تورنت هستید؟ یا تمام فیلم‌های HD خود را به صورت آنلاین مشاهده می‌کنید؟ پس احتمالا با محدودیت‌های اعمال شده توسط ISP مواجه خواهید شد. پس تنها راه حلی که برای این مشکل باقی می‌ماند این است که ارائه دهنده دیگری که دارای محدودیت‌های سخت گیرانه نیست را برای خود انتخاب کنید.

اشتراک گذاری منابع

در خانواده‌های امروزیحداقل یک دستگاه متصل به شبکه وجود دارد، برخی از خانواده‌ها ممکن است تعداد بیشتری از دستگاه‌ها (مانند تلفن، تبلت، کنسول بازی، تلویزیون هوشمند و …) را داشته باشند که همه به اینترنت متصل می‌شوند. هر یک از این دستگاه‌ها به صورت همزمان اطلاعات را ارسال یا دریافت می‌کنند. شما ممکن است در حال مرور اینترنت در تبلت خود باشید در حالی که ایکس باکس شما نیز به اینترنت متصل است و یا شخصی دیگر در حال مشاهده آنلاین فیلم است.

همه اینها برای دریافت اینترنت در حال رقابت هستند و به خاطر همین در حال حاضر شما نمی‌توانید به طور عادی داده‌های خود را ارسال کنید. استفاده همزمان از یک شبکه اینترنتی موجب ایجاد لگ یا تاخیر در فیلم‌های آنلاین و بازی‌ها می‌شود. بهترین راه حل برای این مشکل این است که در تنظیمات روترخود به قسمت Quality of Service بروید و مشخص کنید که هر دستگاه چه میزان از حجم اینترنت را می‌تواند استفاده کند و یا چه دستگاه هایی نمی‌توانند به شبکه اینترنتی شما متصل شوند.

تجهیزات سیمی ( دستگاه‌ها و کابل کشی ها)

یک شبکه بسته به یکپارچگی قطعات می‌تواند سیگنال‌های داده را حمل کند و برای این موضوع دو جنبه وجود دارد یکی تجهیزات شبکه است که بسته‌ها را به مقصدشان انتقال می‌دهد. اکثر کاربران، دارای دستگاه‌های شبکه plug-and-play هستند. شما مودم فیبری / کابلی / DSL یا کابلی خود را به یک پورت و سیپس یک دستگاه ( سیمی یا بیسیم) وصل می‌کنید و کار می‌کند.

اما این دستگاه‌ها در واقع کامپیوترهای خود تعبیه شده ای هستند که تحت تاثیر بسیاری از چیزهایی که می‌تواند عملکرد کامپیوتر را تحت تاثیر قرار دهد قرار می‌گیرندو اگر روتر شما قدیمی است ممکن است یک پردازنده کندتر داشته باشید و درجه حرارت به مروز می‌تواند افزایش پیدا کند که این عوامل می‌تواند پردازش ترافیک شبکه را کند کند و در نتیجه عملکرد کاهش پیدا می‌کند.

سیم هایی که اطلاعات از طریق آن انتقال پیدا می‌کند عامل دیگر کند شدن سرعت شبکه است. شما می‌توانید بهترین شبکه موجود در جهان را داشته باشید اما اگر کابل اترنت مابین روتر و مودم شما خراب شود هنگام دسترسی به سایت‌ها و محتواها از طریق اینترنت، عملکرد ضعیفی را تجربه خواهید کرد. یا ممکن است به دلیل سیم کشی اشتباه و یا کهنه شدن و پوسیدگی سیم‌های قدیمی این مشکل رخ دهد که باید این سیم‌ها با سیم‌های جدید جایگزین شوند.

شما باید در این بخش ارتقاء روتر خود را در نظر داشته باشید تا پردازنده سریعتری برای پردازش ترافیک شبکه در اختیار داشته باشید یا سعی کنید یک فریم ویر متن باز جدید مانند DDWRT را نصب کنید. شما می‌توانید از تستر کابل شبکه استفاده کنید و بریدگی‌ها و مشکلاتی که در کابل وجود دارد را شناسایی کنید.

منقضی شدن کابل شبکه

به طور کلی یک شبکه کابلی سرعت بیشتری را نسبت به وای فای ارائه می‌دهد. با این وجود تمام کابل‌ها سرعت یکسانی را به شما ارائه نمی‌دهند و برخی از آنها سرعت بیشتری را نسبت به کابل‌های دیگر ارائه می‌دهد. به طور کلی کابل‌ها را می‌توان به سه دسته زیر تقسیم کرد:

  • Cat-5 – قدیمی ترین و کندترین کابل شبکه ای است که غالبا استفاده می‌شود و حداکثر عملکرد 100 مگابیت در ثانیه را با حداکثر فاصله 100 متر ارائه می‌دهد و دارای قابلیت گیگابایت نمی‌باشد.
  • Cat-5e – یکی از کابل‌های شبکه ای است که امروزه از آن استفاده می‌شود و از Gigabit Ethernet تا حداکثر 100 متر پشتیبانی می‌کند.
  • Cat-6 – سریعترین کابل کشی است که از حداکثر عملکرد 10 گیگابایتی و حداکثر فاصله 50 متر پشتیبانی می‌کند ( Cat-6a از حداکثر مسافت 100 متری پشتیبانی می‌کند).

بیشتر شبکه‌های خانگی از Cat-5e استفاده می‌کنند چون هم ارزان است وهم عملکرد شبکه‌های استاندارد را برای اکثر خانه‌ها ارائه می‌دهد اما در آینده این کابل کشی تغییر خواهد کرد. با این حال، اگر هنوز از Cat-5 استفاده می‌کنید بدون شک تنگناهایی را برای شما ایجاد می‌کند و سرعت داخلی شما را به 100 مگابیت در ثانیه محدود می‌کند. Cat-5e بسیار ارزان است و شما می‌توانید آن را خریداری ئ جایگزین کنید.

کانال یا باند شبکه وایرلس

مورد بعدی که باید آن را مورد بررسی قرار دهید این است که از چه باند یا کانالی استفاده می‌کنید. دانستن این موضوع مهم است چونکه بسیاری از شبکه‌های اطراف شما ممکن است از همان مورد استفاده کنند. اگر دستگاه‌های زیادی در حال تلاش برای استفاده همزمان از این باندها و کانال‌ها باشند تداخل پیش می‌آید. شما به طور کلی از دو باند فرکانسی 2.4 گیگاهرتز (802.11b/g/n) یا 5 گیگاهرتز (802.11a/ac/n) استفاده خواهید کرد. باند فرکانسی بالاتر سرعت بیشتری را در اختیار شما قرار می‌دهد این در حالی است که باند فرکانسی پایین تر قادر به عبور از موانع خواهند بود. بسیاری از مودم‌ها و روترهای امروزی از هر دو باند پشتیبانی می‌کنند.

هر باند به کانال هایی تقسیم می‌شود تا تداخل را کاهش دهند. برخی از روترها سعی می‌کنند یک کانال خلوت را انتخاب کنند اما همیشه این موضوع برقرار نخواهد بود. واقعیت این است که بسیاری از افراد از کانال‌ها بی خبر هستند و آنها را تغییر نخواهند داد و این بدان معناست که اکثر شبکه‌ها از همان کانال پیش فرض استفاده می‌کنند. اگر ترافیک زیادی در یک کانال وجود داشته باشد احتمالا در این کانال تداخل رخ می‌دهد. شما می‌توانید با نصب برنامه هایی که وجود دارد ( WiFiInfoView یا insider برای ویندوز ، KisMac برای مک، Wi-Fi Scanner اندروید، Network Analyzer Lite آیفون ) کانال‌ها را اسکن کنید و خلوت ترین آن را برای خود انتخاب کنید

محدوده شبکه وایرلس

در اکثر شبکه‌های خانگی، اکثر دستگاه‌ها به صورت بی سیم متصل می‌شوند. این بدان معناست که تنظیم شبکه وای فای یکی از مهمترین عناصر تاثیر گذار بر عملکرد شبکه است و تعدادی از عوامل وجود دارد که شما برای اتصال وایرلس باید در نظر داشته باشید و یکی از آنها محدوده پوششی است. فناوری شبکه وایرلس خانواده IEEE 802.11 تقریبا دارای رنج پوششی یکسانی است ( حدود 100 تا 150 فوت) که یک رنج پوششی کافی است.

سیگنال‌های وایرلس با افزایش مسافت ضعیف تر می‌شوند و احتمالا بسته‌های بیشتری از دست می‌رود و به ناچار بسته‌ها مجددا ارسال می‌شوند و این همان چیزی است که موجب کند شدن سرعت اینترنت می‌شود. اگر شما برای مسافت‌های طولانی نیاز به یک شبکه وایرلس هستید باید سیگنال وایرلس خود را تقریت کنید. دستگاه‌های توسعه دهنده می‌توانند به عنوان یه واسطه عمل کنند و ترافیک شما را به سمت روتر هدایت کنند.

نفوذ سیگنال وایرلس و کند شدن سرعت اینترنت

مورد آخر بررسی نفوذ شبکه وایرلس است. چه موانعی برای رسیدن سیگنال به دستگاهتان وجود دارد؟ اگر شما روتر را در طبقه اول خانه خود قرار داده‌اید و خودتان در طبقه دوم هستید چه موانعی سر راه سیگنال وایرلس شما ووجود دارد؟ از آنجا که روتر در طبقه اول است درب ها، پنجره ها، دیوارها و … می‌توانند سیگنال وایرلس شما را مسدود کنند.

بنابراین براتی حل این مشکل شما یا باید روترها و مودم هایی که سیگنال‌ها را در همه جای خانه ارائه می‌دهند را خریداری کنید و یا اینکه خودتان در نزدیکی روتر یا مودم قرار بگیرید. علاه بر این با نفوذ افراد دیگر به شبکه شما ممکن است سرعت اینترنت شما کاهش پیدا کند. شما می‌توانید با ساخت شبکه مهمان که از طریق تنظیمات مودم یا روتر قابل انجام است از شبکه اصلی خود محافظت کنید.

 

راهکارهای سازمانی
مناطق تحت پوشش +ADSL2
فیلترها
Sort
display